fredag 10 juli 2009

Gaffeln

En morgon när jag kommer ut i mitt kök ligger det en gaffel på golvet. Jag vet inte hur den har kommit dit. Den bara ligger där. Kanske frugan som tappat den, eller ungarna? Inte jag i alla fall…tror jag inte…
Jag låtsas som jag inte ser den. Vill ju inte jag plocka upp. Det är ju inte jag som har lagt den där… tror jag inte…
Vid middagstid ligger den kvar. Jag tittar inte på den, men jag vet att den ligger där. Min fru ser den inte heller. Men jag vet att hon vet att den ligger där.
En morgon råkade jag sparka till den så den flyttade sej. Jag lade tillbaka den precis där den legat. Jag plockade inte upp den. För det är ju inte jag som har lagt den där… tror jag inte…
Jag har nu lärt mej ta rätt steg ut i köket. Två korta och ett långt. Då trampar jag inte på gaffeln.
Det har gått en tag sen jag såg gaffeln första gången nu. Den har fått sällskap av ett glas, en tallrik och en sked. Dom är odiskade men har slutat lukta illa. Jag tänker inte plocka upp dom. För jag har inte lagt dom där… tror jag inte…
Tur att det är mitt kök det ligger i. Tänk om det hade varit sågverksplan istället! Och tänk om det varit ett strö som legat där?… Hemska Tanke…

1 kommentar: