söndag 8 april 2012

Hittade en burk!

På väg hem från skolan snubblar min grabb och ser en konstig låda. En matburk! En 8-årings nyfikenhet är svår att stilla så naturligtvis vill han undersöka den närmare. Det visar sej vara en plastburk innehållande små saker och spänningen stiger! Det finns även med en lapp som säger att GRATTIS DU HAR HITTAT SKATTEN!
Springade hem med lådan under armen växer fantasierna...Är det en riktigt skatt? Eller är det en tjuvgömma?

Väl hemma läser han noga instruktionerna på lappen, och där står det att man inte får flytta på lådan! Som stolt fader inser jag att jag har trots ett litet busfrö en ärlig pojk som bär tillbaka burken och lägger den noga på samma ställe som han hittade den.

Senare på kvällen uppdagas historien vid middagsbordet och då blir jag själv väldigt nyfiken på vad detta kan vara!
Jag ber grabben springa och hämta lådan han tidigare hittat vilket han också gör!
Det jag ser framför mej är en plastburk typ microbox med en tejpad remsa på som det står med tusch skrivet "Geocacher.com se"

Öppnar och upptäcker en plastpåse med olika föremål i samt. ett vitt pulver!!!
Nu blir pulsen kraftigare och osäkerheten ett faktum!

Vad är det för vitt pulver????

Min son observerar min osäkerhet och frågar försiktigt...- vad är det pappa?
- Det är ett vitt pulver här som jag inte vet vad det är!
- Det är mjöl svarar han ganska självsäkert!
- Men hallå det kan inte du veta!
- Jo det är mjöl jag vet det...
- Men hallå... du har väl inte smakat?
Tankar om illegala preparat samt terroristiska ihopkok rusar i skallen och tusen tankar om vad det kan vara fantiseras ihop i en beskyddande pappas skalle!
- Det är potatismjöl...säger då min son och fortsätter...
- Jag hällde i potatismjöl för att kolla om jag kunde hitta fingeravtryck med hjälp av mikroskåpet...jag trodde det var en tjuvgömma! Säger han med en viss skyldighet i rösten!

otroligt lättad av denna bekännelse, känner jag en oerhörd stolthet av att ha en både förståndig, nyfiken och påhittig son!

Genom att kolla "geocache.com" lite snabbt på nätet så väcktes en annan nyfikenhet! Vilka lägger ut dessa hemligheter/skatter och varför?
Efter att läst lite historia och konstaterat att detta är något lagom galet för någon som redan är galen tog det ca. 2 min för mej att bli medlem!

Nu är hela familjen involverad och planerar skattjakter framöver...och just det... köpte just en ny GPS också! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar