fredag 23 december 2011

God Jul?

Jaha, då var det dags igen. Julhelg. Behövs väl ingen närmare beskrivning om hysteri och folkpackade affärer som prynglar ut massa skit som vi tror att vi måste köpa…

Julen är mysig!
Jovisst kan väl julen vara mysig om man har tur, men det är ett påtvingat mys av ett system som vi blivit födda med och ser som världens mest naturliga sak att ”fira”.

Julen handlar ju om att umgås med släkt och vänner!
Ja det kan ju vara trevligt men det är en påtvingad sed. Varför inte besöka släkt och vänner 50 andra helger? Nej du måste umgås JUST denna helgen, och vi ska alla stöpas i samma form, äta samma mat, ha granar, tomtar och hela helvetet inomhus… för vi är tvingade att det SKA vara så.

Man kan få välja själv…du behöver inte fira om du inte vill…
Hur normalt skulle det kännas. Tro fan jag är tvingad… för barnens skull, för familjen skull. Varför är det så få pizzerior öppna på Julafton kl. 15.00?

Ett kommersiellt jippo med ett enda syfte. Vi människor sätts på prov att köpa och göra av med dom surt förvärvade slantar vi sparat in.
Pengar är ett överlevnadsmedel som väldigt många har för lite av men nalkas det jul ska vi pressas ytterliggare att hosta upp de sista slantarna för man vill ju vara normal, som alla andra.

Trots att du ska vara så politiskt korrekt och miljötänkande så ska du ändå paketera alla möjlig redan förpackad konsumtion med julklappspapper, och inte nog med det. Snöre ska det vara och som pricken på allt. En etikett!!! Glöm inte den förbannade etiketten så du minns vem som ska ha det och vem som ger bort vad till vem och hur och gärna när… och all miljövänlig belysning där man måste bemästra sin nästa...

När jag säger att jag tänker på dom som har det svårt så tänker jag faktiskt inte direkt på 3-e världens barn eller hemlösa i vårt egna land. Jag tänker främst på alla lättlurade välbärgade konsumenter i min närhet och runtomkring mej. Hysterin!

Låter jag bitter? Nej för fan jag är så jävla glad. Jag är nog fan gladast av alla.

Skulle kunna utveckla detta mer men har inte tid just nu, jag ska nämligen in till stan och handla de sista julklapparna.

GOD jul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar