tisdag 13 april 2010

Gröna Fingrar

Vem fan kom på ordet gröna fingrar? Carl von Linné? Tror jag knappast. Han var en väldigt duktig tecknare och en äventyrare! Han löste massa latinska ord på blommor. Va fan är latin? Ett påhittat språk? Lactomius Ferndous?
Gröna fingrar!
Bob Marley kanske? Han hade nog gröna fingrar och svarta lungor!
Han dog i lungcancer 1981 endast 36 år gammal!
Gröna fingrar förknippas med den som är duktig i trädgården. Vad menas med duktig i trädgården? Ahhh…blommor? Eller att klippa gräset tillräckligt kort för att inte grannen ska retas sej? Eller är det just det grannen gör? Retar sej på att gräset alltid är kortare…hmm grönare ska det vara va? På andra sidan häcken…barnen gillar den filmen. På andra sidan häcken alltså.
Tycker blommor kan vara fint men det jag gillar är kryddor? Färska kryddor. Goda kryddor… Enkla kryddor!
Persilja, dill…sååå gott! Vem äter kräftor utan dill?
Jag har spelat som dansbandsmusiker, jag har varit på fackliga kurser, jag har varit på fina restauranger och sett samma sak flera gånger. (anledningen till denna sammansättning är att jag vid dessa tillfällen fått äta bra och god mat) Folk äter inte dom små gröna kvistarna! Dom som är så goda!
Dom puttas undan vid sidan av talriken… Hur många gånger som helst har jag haft lusten att gå fram och äta just dom små gröna kvistarna! Herregud dom är nyttiga men framförallt GODA!
Grönt är gott! Idag har jag planterat tomatplantor som förvisso är röda frukter men dessutom: persilja, dill, rosmarin, timjan, grön sallad, gräslök… I maj ska jag sätta ut lite bönor men dom får vänta..
Gröna fingrar!
Det är något som nämns när man är duktig på växter, blommor och kanske kryddor!
Jag har inga gröna fingrar…mina fingrar och händer var kolsvarta av jord när jag tvättade dom. Svarta som snus! Jag snusar men blir sällan så svart i händerna av snus, detta var jord. Svart jord…
Mina händer är inte gröna…dom är svarta…inte som negers händer…dom är oftast ganska ljusa i handflatorna. Mina händer är svarta, fast rena nu…rena från svart! Svart jord!
Gröna fingrar kommer jag nog aldrig ha…men jag har svarta, svarta som synden…det är jag stolt över. Svart är inget negativt. Svart är fint…och mina växter blir oftast goda och bra! Svarta fingrar är bra! Gröna växter är gott!

1 kommentar:

  1. Håller med. Varför petar folk bort det godaste? Dill och allt annat grönt är ju hur gott som helst!! Gott att du påtar med grönt Staffan. Det är terapi för en sårad själ /marlene

    SvaraRadera