söndag 9 maj 2010

Ljusning!

Där var den. En öppning, en ljusning, en framtid men framförallt ett mål. Den bara kom och satt där som en signatur på ett mästerverk till tavla. Den kom eller kanske fanns den där och väntade, lurade och visade sej när man som mest behövde det. Den fanns kanske där hela tiden men behövde mogna. Invänta rätt substans och arom?
Det var så otroligt skönt, befriande men samtidigt så mörkt och svart. Ångestladdad sorg…
Men den kom, i rättan tid och det kom fler och det är inte slut än. Det har skapat ett mål ett syfte att fortsätta. Ångesten bygger lycka och framtid. Den skapade hopp, lust och målmedvetenhet. Hopp!
Hoppet sägs vara det sista man förlorar. När hoppet är ute är det kört. Kört som i racing fast värre! Livets hopp är inte att hoppa över en å, livets hopp är att fortsätta tro att man är mänsklig! Att man lever! Hopp!
Utan att tänka på det så kom den. Kändes inte som en välsignelse men det kom en värmande känsla av skapande. Att skapa något som kändes bra eller framförallt skönt. Skapandet! Ord som växer fram på ett papper.
När man skriver hastigt skriver man fult. I alla fall jag. Ibland kan jag knappt läsa vad jag skriver. Hieroglyfer är ett populärt uttryck för någonting man inte förstår. Många gånger används det skämtsamt över någonting man inte fattar.
Men den kom! Inte som en blixt, jag fick jobba 5 minuter kanske 60 minuter men den kom. Svart!
Svart är en mörk färg den mörkaste! Den svartaste! Den sorgsnaste!
Men den kom och förlöste mej. En text, med musik. En låt! En sång!
Jag skrev min första låt på 6 månader! Och sen kom en till och en till… skapade ett mål. Ett syfte. Ett svart facit som ska bli en skiva. Om jag får bestämma!
Igår införskaffade jag ett verktyg till denna svarta följetång. En V formad gitarr som ska hjälpa mej att framföra min text. Min låt. Min sång! Detta svarta gör att varje nyans av starkare kulörer känns som ljus! Starkt ljus.
Det ljusnar! Tre låtar eller tre texter eller är det kanske tre sånger?
Vägen tillbaka har ritats på kartan, jag är snart där starkare än någonsin! Jag skriver musik och har ett mål!
Jag är tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar